تولید اورانیوم بالای ۹۰ درصد در صورت صدور قطعنامه آژانس/ نیروهای مسلح آماده حمله آمریکا و اسرائیل باشند
هفته آینده قرار است قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار بگیرد. شواهد و اظهارنظر مقامات آژانس و ایران نشان میدهد تصویب این قطعنامه قطعی است. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگویی اقدامات
خبر پیش نویس قطعنامه علیه ایران برای طرح در شورای حکام آژانس هفته گذشته به دست رویتزر رسید. طی روزهای بعد اظهارنظر مقامات آژانس و ایران نشان داد قطعا قطعنامه به تصویب خواهد رسید. رافائل گروسی مدیرکل آژانس اعلام کرده اورانیوم غنی شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و ایران از ارائه پاسخهای «معتبر فنی» به سؤالهای آژانس درباره پیدا شدن مواد هستهای در سه سایت مشکوک طی سه سال گذشته ناکام مانده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران آژانس را تهدید کرده و گفته در صورت صدور قطعنامه، ایران «واکنش متناسب، موثر و فوری» خواهد داد. سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت خارجه هم گفته پاسخ محکم و متناسب میدهیم.
درباره پاسخهای احتمالی ایران به صدور قطعنامه با فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران در دولت محمود احمدی نژاد گفتگو کرده است. عباسی تجربه صدور قطعنامههای متعدد علیه ایران اعم از قطعنامههای شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل را دارد و به خوبی از نتیجه صدور یک قطعنامه توسط آژانس آگاه است.
استناد آژانس به اسناد مطالعات امکان سنجی ساخت بمب اتم قبل از سال ۲۰۰۳
فریدون عباسی درباره اسنادی که احتمالا آژانس برای صدور قطعنامه به آن ارجاع خواهد داد گفته: ایران و آژانس مناقشهای داشتند که به قبل از ۲۰۰۳ برمیگشت. این مناقشه حل شد و زمینهای شد برای امضای برجام. آژانس در گزارشی که سال ۲۰۱۵ منتشر کرد تصریح کرده که ایران در حد امکانسنجی و مطالعات علمی در مورد سیستم انفجار هستهای کارهایی انجام دادهاست. همین گزارش هم زیربنای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شد. بدون این گزارش تصمیمی برای برجام گرفته نمیشد.
عباسی درباره جزییات مطالعات امکانسنجی ساخت بمب اتم میگوید: مطالعات ایران در واقع برای پدافند بود؛ وقتی جرج بوش و ریگان دائما ما را تهدید به استفاده از سلاح هستهای میکردند ما نباید مطالعات پدافندی میکردیم که بخواهیم ضدش را عمل کنیم؟ این حق هر کشوری است که برای پدافند خودش اقداماتی انجام دهد.
او تاکید کرده این پرونده همان موقع بسته شده، اما اینها هر دفعه میروند پرونده را باز میکنند. گروسی میگوید ما هیچ پروندهای را نمیبندیم، اما دروغ میگوید؛ اگر نمیبندند چرا بقیه کشورها را بازرسی نمیکند؟ الان بیشترین هزینه آژانس برای بازرسیهای ایران صرف میشود. اینها دنبال چه میگردند؟
بیشتر بخوانید: آیا ایران واقعا به دنبال بمب اتم است؟
غنیسازی بالای ۹۰ درصد و حرکت به سمت ساخت زیردریایی اتمی
عباسی در باره پاسخهای احتمالی ایران تاکید کرده پاسخها بر مبنای مصوبات مجلس خواهد بود و یکی از این مصوبات در واقع قانون اجرای برجام است. او گفته در یک بند قانون اجرای برجام پاراگرافی وجود دارد که با استناد به آن ایران میتواند در این شرایط اقداماتی در زمینه راکتور و غنی سازی بالا انجام دهد.
عباسی در توضیح افزود: در آن پاراگراف مجوزهای مختلفی به ایران داده شده است. دولت روحاتی اهل اجرای این قانون نبود، اما انتظار میرود دولت رئیسی از ظرفیتهای مصوبه برجام استفاده کند.
او به دیگر ظرفیتهای قانونی ایران اشاره کرده و گفته یکی دیگر از این قوانین، قانون اقدام راهبردی دولت است که مجلس در سال ۹۹ تصویب کرد و دست دولت را باز گذاشت که برای پیشران هستهای یا کارهای دیگر از غنیسازی بالای ۶۰ درصد استفاده کند.
فریدون عباسی درباره کاربرد اورانیوم با غنای بالا گفت: برای موتورهای زیردریایی اتمی به اورانیوم بالای ۹۰ درصد نیاز است، چون موتورهستهای که برای فضای زیر دریایی استفاده میشود کوچک است. علاوه بر این اورانیوم بالای ۶۰ درصد در ساخت راکتورهای کوچک هم کاربرد دارد. راکتور اصفهان یک راکتور مینیاتوری است که ۱ کیلوگرم اورنیوم ۹۰ درصد در آن قرار میگیرد. این راکتور تحقیقاتی است و وظیفه آنالیز مواد و اندازه گیری آلایندگی را برعهده دارد.
او با تاکید بر اینکه راکتور اصفهان جزو اطلاعات آشکار ایران است که سالها پیش خریداری شده گفت: همین الان این راکتور در حال کار تحت نظر آژانس است. آژانس میگوید غنای آن را باید به ۱۲.۵ درصد برسانید، اما کاهش غنای راکتور اصفهان هنوز انجام نشده و ایران گفته علاقهمند نیست این کار را بکند.
عباسی گفته یک کیلوگرم اورانیوم با غنای بالا به درد کاری هم نمیخورد و از طرفی بالا سر این راکتور دوربین آژانس هم وجود دارد.
همه احزاب رای به خروج از NPT بدهند
این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دیگر اقدام ایران در صورت صدور قطعنامه در آژانس اشاره کرده و گفته: ما بالاخره باید تصمیم بگیرید آیا میخواهیم در معاهده ان پی تی بمانیم یا نه؟ مسئولان کشور در دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت و حتی احزاب سیاسی عمده باید در این باره تصمیم گیری کنند. این یک مساله ملی است و باید اقناع عمومی صورت بگیرد.
عباسی افزود: ۲۰ سال جناحهای مختلف کشور اعم از دولت خاتمی، احمدی نژاد، رفسنجانی، روحانی و رییسی در این پرونده درگیر بوده اند. این یک موضوع ملی است و باید تصمیم ملی هم در مورد آن گرفت.
او تاکید کرده ایران باید تصمیم بگیرید از ان پی تی خارج شود، چون آژانس انرژی اتمی در ۴۰ سال گذشته هیچ کمکی در جهت تقویت علم و فناوری هستهای به کشور نکرده و اگر از این معاهد خارج شویم، «آزادانهتر میتوانیم کار کنیم».
نیروهای مسلح آماده تهاجم آمریکا و اسرائیل بعد از خروج از NPT باشند
این نماینده مجلس درباره تبعات خروج از پیمان منع گسترش سلاح هستهای میگوید: موقع خروج از ان پی تی، آمریکا و اسرائیل ممکن است بخواهند ضربه نظامی بزنند؛ نیروهای مسلح ایران باید آماده باشند که هر تهاجمی را پاسخ بدهند.
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی میگوید: ما باید از حقوق مان بهرهمند شویم. هر تکلیفی که میپذیریم باید متناسب با آن از حقوق هستهای بهرهمند شویم. نمیشود فقط محدودیت بگذارند و طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند. تا وقتی ما در موضع قدرت نباشیم در بر همین پاشنه است.
آیا ایران در صورت صدور قطعنامه آژانس فیلم دروبین اماکن هستهای را پاک میکند؟
عباسی احتمال پاک کردن فیلم دوربینهای آژانس در صورت تصویب قطعنامه را رد کرده و میگوید: فیلم دوربینها ارتباطی به قطعنامه ندارد و تا زمانی که آژانس به تعهداتش عمل نکند این فیلمها در اختیار آژانس قرار نمیگیرد
او تاکید کرده این قطعنامه خیلی ارزشی ندارد، چون در شورای حکام است و لازم الاجرا نیست. این قطعنامه در واقع هشداری به کشور است که اگر مذاکرات ادامه پیدا نکند، آژانس به سازمان ملل اعلام خواهد کرد که نمیتواند موضوع را دنبال کند و موضوع باید امنیتی شود.
بیشتر بخوانید: موضع روسیه درباره سانتریفیوژها مطابق برجام است/ الان بهترین فرصت برای خروج از توافق هستهای است/ اگر توافق شود، برجام دولت روحانی اجرا میشود
ایران روی وتوی چین و روسیه حساب کرده است
این نماینده عضو کمیسیون انرژی در مورد تجربه خود در تبدیل قطعنامههای شورای حکام به قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل گفته: ما منافع مشترکی با برخی کشورها داریم که میتواند به وتو کردن قطعنامهها در شورای امنیت کمک کند. باید روی این منافع کار کنیم.
عباسی به این ابهام که تا امروز هیچ گاه روسیه و چین قطعنامههای ضد ایرانی را در شورای امنیت وتو نکرده اند و چطور در شرایطی که روسیه خودش تحت تحریمهای آمریکاست و منافعش در جهان به خطر افتاده انتظار اقدامی در جهت منافع ایران دارد پاسخ داده است.
او معتقد است روسیه و چین بر مبنای منافع خودشان حرکت میکنند، اما الان منافع آنها نسبت به گذشته تغییر کرده است. عباسی میگوید: چین و روسیه الان خودشان در تحریم و خطرند. تازه دارند از الگوهای ضد تحریمی ما استفاده میکنند که حاصل تجربه ۲۵ ساله کشور ما در تحریم است. اینها فهمیدند فکر ایرانی چطور بر تحریم غلبه کرده. از طرفی روسیه برای صادرات نفت و گاز به ما نیاز دارد.
عباسی در پاسخ به این سوال که روسیه بازار تحریمی نفت ایران را از چنگ ما در آورده، میگوید: روسیه الان در حالت جنگی است و شتابزده عمل کرده است. باید در این زمینه با روسها مذاکره کرد. منافع روسیه بهم خورده؛ برنامه ریزی این کشورروی صادرات به اروپا و آمریکا بود، اما الان تحت فشار قرار گرفته و مجبور به این اقدام شده است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰